یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
تخلیه سوخت هیجانی دلار

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان، نرخ‌های هیجانی بازار ارز در مدت اخیر ناشی از مسائل سیاسی بوده و با تخلیه هیجانات مقطعی، بازار روند آرامی را در ادامه سال در پیش خواهد داشت.

پس از بروز تنش‌های منطقه‌ای و همچنین جهش‌های مکرر بهای طلا در بازارهای جهانی، بازار ارز و طلای داخل کشور نیز تحت تاثیر این شوک‌ها قرار گرفت، تا جایی که بهای طلا و انواع سکه به رکوردهای جدیدی رسید. رشد بهای طلا طی ماه‌های پایانی ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳، در کنار تشدید تنش‌های منطقه‌ای، باعث شکل‌گیری هیجانات کاذب در بازار داخلی شد تا جایی که این هیجانات در بازار ارز هم سرریز کرد و باعث رشد قیمت ارز و همچنین شکل‌گیری انتظار افزایش نرخ در ادامه سال شد.

در همین مقطع بود که رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مقامات پولی، بر هیجانی و گذرا بودن رشد نرخ ارز و بازگشت مجدد آرامش به این بازار تاکید کردند. با آغاز دومین ماه سال، درستی اظهارات مقامات پولی کشور اثبات شد و نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت. اکنون با بازگشت آرامش به بازار و فضای روانی جامعه در این موضوع، کارشناسان بر تداوم ثبات در این بازار تاکید می‌کنند.

تغییر نرخ ارز، مبنای اقتصادی ندارد

یحیی آل اسحاق- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق

اخیرا از سمت کانال اقتصادی تغییری در قیمت دلار رخ نداده و التهابات ناشی از تنش‌های سیاسی، تنها عامل افزایش نرخ ارز است. البته برخی از ذی‌نفعان نیز از بالارفتن نرخ دلار سود می‌برند، در نتیجه شرایطی را ایجاد می‌کنند تا مسیر انتظارات مردم را تغییر دهند. در صورتی که شوک جدید سیاسی رخ ندهد، شرایط اقتصادی کشور با آرام شدن فضای منطقه و مسائل سیاسی، احتمالا به گونه‌ای رقم می‌خورد که دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد.

رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد

سیدحمید حسینی - دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق

زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز، بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند. رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد، چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً باثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد، احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد. بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد، بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد.

دلار ۶۰ هزار تومانی خریدار ندارد

مصطفی صفاری - کارشناس بازارهای مالی

با اقدامات به موقع بانک مرکزی در کنار کاهش تنش‌ها، نرخ دلار کاهشی شد، به طوری که طی روزهای اخیر در کف بازار آزاد، دلار با قیمت ۶۰ هزار تومان هم خریداری ندارد. نوسان اخیر نرخ ارز به دلیل تغییر در متغیرهای اقتصادی رخ نداد، بلکه علت موضوعی صرفا سیاسی بود و آثاری ناپایدار داشت. بانک مرکزی تمامی نیازهای واقعی متقاضیان را در بستری قانونی تحت عنوان مرکز مبادله ایران و با نرخ قابل قبول پاسخ داده و مشکلی در تامین نیازهای ارزی وجود ندارد.

ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

محسن احتشام - عضو اتاق بازرگانی ایران

با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه و همچنین با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود.

روند کاهشی نرخ ارز در پی شکست بازار از مرکز مبادله

آلبرت بغزیان - استاد اقتصاد دانشگاه تهران

کاری که بانک مرکزی به ‌درستی انجام می‌دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است. بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند، اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. اواخر سال ۱۴۰۱هم نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید، اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

خبری از افزایش قیمت دلار نیست

مرتضی افقه - استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز

درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد، اما زمانی که مردم و فعالان اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌های سیاسی اطمینان پیدا کردند، نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد. خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته، بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد، نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست. بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست، بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند. البته با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی، شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha